Bartekampen kommer i september

I år lanserer Prostatakreftforeningen den landsdekkende kampanjen Bartekampen

Norges største kreftsykdom rammer bare menn. Hver dag får 14 personer beskjed om at de har prostatakreft, noe som utgjør 5000 tilfeller årlig. 1000 menn dør hvert år fordi prostatakreften deres oppdages for sent – og 54 000 menn lever med sykdommen. Norge ligger dessverre i verdenstoppen når det gjelder forekomst og dødelighet av prostatakreft.

Målet med Bartekampen er å øke kunnskapen om prostatakreft i den norske befolkningen. Vi vil spre budskapet om at tidlig oppdagelse redder liv. Derfor anbefaler Prostatakreftforeningen at alle menn over 45 år tar en PSA-test.

Bli med i vår kamp mot prostatakreft

Det er et stort behov for økt forskning på prostatakreft for å redde liv. Vi vet at økt forskning gir resultater, flere blir kreftfrie og færre dør. I tillegg kan antallet menn som dør av prostatakreft hvert år reduseres.

Prostatakreftforeningen står bak Bartekampen i samarbeid med våre 26 lokallag fordelt over hele landet. I tillegg spiller vi på lag med små og store bedrifter og organisasjoner. Sammen skal vi skape oppmerksomhet rundt menns helse og livskvalitet.

Nå har kampen kommet til Norge

Når: September måned

Hvorfor: Øke kunnskapen om prostatakreft i den norske befolkningen. Hver 7. mann i Norge vil oppleve å få diagnosen i løpet av livet og det er for mange som ikke kjenner til sykdommen. Vi samler inn penger til forskning og til kamp for prostatakreftsaken. Vi jobber for menns helse og livskvalitet og vi setter fokus på tidlig oppdagelse. Tidlig oppdagelse av prostatakreft redder liv.

Hva går pengene til: Inntektene går til prostatakreftforskning og kunnskapsformidling for bedre diagnostiering og behandling. Prostatakreftforeningen er medlem av Innsamlingskontrollen i Norge. Innsamlingskontrollen (IK) gir trygghet for at innsamlingsvirksomhet drives forsvarlig og at pengene går til det formålet som er oppgitt.

Hvordan: Innsamlinger, aktiviteter, salg av bartepins, sette i gang eller delta i konkurranser. Alle som vil bidra er velkomne til å ta del i kampanjen. Vi er klare for å ta kampen, er du?