Blir din bedrift med i kampen?

I år lanserer Prostatakreftforeningen den landsdekkende kampanjen Bartekampen

Norges største kreftsykdom rammer bare menn. Hver dag får 14 personer beskjed om at de har prostatakreft, noe som utgjør 5000 tilfeller årlig. 1000 menn dør hvert år fordi prostatakreften deres oppdages for sent – og 54 000 menn lever med sykdommen. Norge ligger dessverre i verdenstoppen når det gjelder forekomst og dødelighet av prostatakreft.

Målet med Bartekampen er å øke kunnskapen om prostatakreft i den norske befolkningen. Vi vil spre budskapet om at tidlig oppdagelse redder liv. Derfor anbefaler Prostatakreftforeningen at alle menn over 45 år tar en PSA-test, som er en enkel blodprøve man kan ta hos fastlegen.

Bli med i vår kamp mot prostatakreft

Det er et stort behov for økt forskning på prostatakreft for å redde liv. Vi vet at økt forskning gir resultater, flere blir kreftfrie og færre dør. I tillegg kan antallet menn som dør av prostatakreft hvert år reduseres.

Prostatakreftforeningen står bak Bartekampen i samarbeid med våre 26 lokallag fordelt over hele landet. I tillegg spiller vi på lag med små og store bedrifter og organisasjoner. Sammen skal vi skape oppmerksomhet rundt menns helse og livskvalitet.

Nå har kampen kommet til Norge

I 2021 lanseres Bartekampen i september måned. Benytt muligheten til å være med fra starten av og hjelp oss til å bygge opp en vellykket kampanje i Norge. I Sverige har vår søsterorganisasjon Prostatacancerförbundet gjennom kampanjen Mustaschkampen de siste seks år har samlet inn mer enn SEK 60 millioner.

Når: September måned

Hvorfor være med: Øke kunnskapen om prostatakreft i den norske befolkningen. Hver 7. mann i Norge vil oppleve å få diagnosen i løpet av livet og det er for mange som ikke kjenner til sykdommen. Vi samler inn penger til forskning og til kamp for prostatakreftsaken. Vi jobber for menns helse og livskvalitet og vi setter fokus på tidlig oppdagelse. Tidlig oppdagelse av prostatakreft redder liv.

Hvem inviteres med: Bedrifter, idrettsklubber og ulike organisasjoner.

Hvordan bidra: Innsamlinger, aktiviteter, salg av bartepins, sette i gang eller delta i konkurranser. Alle som vil bidra er velkomne til å ta del i kampanjen.

Hva går pengene til: Inntektene går til prostatakreftforskning og kunnskapsformidling for bedre diagnostisering og behandling. Prostatakreftforeningen er medlem av Innsamlingskontrollen i Norge. Innsamlingskontrollen (IK) gir trygghet for at innsamlingsvirksomhet drives forsvarlig og at pengene går til det formålet som er oppgitt.

Bedrifter og organisasjoner kan bidra på ulike måter

Hovedpartner

  • Bedrifter som går inn som eksklusiv hovedpartner i tre år
  • Bedriftens logo vil bli brukt i kampanjens annonser i dagsaviser
  • Bedriftens logo eksponeres (klikkbar) på Bartekampens hjemmeside
  • Bedriften får ta del i Bartekampens informasjon/kommunikasjon: Facebook, Instagram, pressemeldinger
  • Bedriften kan benytte Bartekampens logo i egen markedsføring
  • Bedriften vil få et banner til bruk på sin hjemmeside: Vi støtter Bartekampen
  • Bedriften får tilsendt informasjons- og kampanjemateriell om Bartekampen
  • Bedriften får bartepins, bartereflekser eller blå armbånd
  • Bedriften vil motta et diplom for sitt bidrag til Bartekampen

Gjennom sitt engasjement og deltakelse i Bartekampen vil våre hovedpartnere kunne vise sitt samfunnsansvar. Det å bidra til og bekjempe en kreftsykdom kan gi positive signaler da Bartekampen bruker humor for å kommunisere et alvorlig tema. Også kvinner vil sette pris på at bedriften er opptatt av menns helse da menn i mange tilfeller unngår å snakke om sykdom.

Hvordan kan din bedrift som hovedpartner bidra?

Alternativ 1:
Hovedpartner støtter Bartekampen med 100 000 kr per år (uten mva)

Alternativ 2:
Selge pins, armbånd og reflekser (uten mva)
Om bedriften selger et lavere antall beregnes salgsverdien og bedriften betaler kun mellomlegget mellom salgsverdien og beløpet på 100 000 kr.
Om bedriften selger artikler for mer enn 100 000 kr er målet nådd.

Alternativ 3: Innsamling
Bedriften kan ta initiativ til innsamlinger enten via Bartekampens hjemmeside eller starte en egen innsamling. Bedriften kan også engasjere sine underleverandører til å bidra.

Alternativ 4:
Runde opp til nærmeste hele beløp
Bedriften setter opp plakater i sine butikker samt informasjon ved kassene om at butikkjeden er med i Bartekampen. Kundene kan bidra til kampanjen ved å runde opp til nærmeste hele beløp ved betaling. Bedriften betaler kun det eventuelle mellomlegget mellom det beløpet som er kommet inn gjennom «runde opp» og 100 000 kr.

Øvrige partnere

Bedrifter som støtter med minst 5 000 kr (uten mva)

  • Bedriftens navn eksponeres på Bartekampens hjemmeside
  • Bedriften vil få et banner til bruk på sin hjemmeside: Vi støtter Bartekampen
  • Bedriften får bartepins, bartereflekser eller blå armbånd
  • Bedriften vil motta et diplom for sitt bidrag til Bartekampen

Bedrifter som støtter med minst 10 000 kr (uten mva)

  • Bedriftens navn eksponeres på Bartekampens hjemmeside Bedriften kan benytte Bartekampens logo i egen markedsføring
  • Bedriften vil få et banner til bruk på sin hjemmeside: Vi støtter Bartekampen
  • Bedriften får bartepins, bartereflekser eller blå armbånd Bedriften vil motta et diplom for sitt bidrag til Bartekampen

Bedrifter som støtter med minst 25 000 kr (uten mva)

  • Bedriftens logo eksponeres (klikkbar) på Bartekampens hjemmeside
  • Bedriften kan benytte Bartekampens logo i egen markedsføring
  • Bedriften vil få et banner til bruk på sin hjemmeside: Vi støtter Bartekampen
  • Bedriften får tilsendt informasjons- og kampanjemateriell om Bartekampen
  • Bedriften får bartepins, bartereflekser eller blå armbånd
  • Bedriften vil motta et diplom for sitt bidrag til Bartekampen

Måter å støtte kampanjen på

Salg av barteartikler
Bedrifter kan selge ulike barteartikler:

Årets bartepin, utsalgspris 2021 er 50 kr (uten mva).
Flott barterefleks, utsalgspris 2021 er 30 kr (uten mva).
Blått armbånd, utsalgspris 2021 er 100 kr (uten mva).

Artiklene leveres sammen med display til bruk i butikk.

Å selge egne barteprodukter
Bedriften kan sette bart på innpakkingen på egne produkter og for hvert solgte produkt gir bedriften et visst beløp, f.eks. 5,- til kampanjen.

Innsamling
Hver bedrift eller organisasjon kan starte en egen innsamling. Det enkleste er å gjøre dette via Bartekampens hjemmeside. Det er også mulig for bedrifter og organisasjoner å opprette innsamlinger på andre måter.

Runde opp-beløpet i kassen
Bedriften setter opp plakater i sine butikker samt informasjon ved kassene om at butikkjeden er med i Bartekampen. Kundene kan bidra til kampanjen ved å runde opp til nærmeste hele beløp ved betaling.

Bedriften kan selvfølgelig også bidra på andre måter.

Grunnen til å bli med i Bartekampen?

Bartekampen hjelper din bedrift med å skape engasjement hos dine medarbeidere og kunder
Med deltakelse i Bartekampen får din bedrift muligheten til å gjøre noe godt for samfunnet. Dette ved å jobbe for en bedre helse hos menn og å være med i å støtte Norges største kreftsykdom.

Bartekampen skaper identifisering
Vi vil legge til rette for at deres medarbeidere og kunder kan identifisere seg med Bartekampen og sammen og ta samfunnsansvar.

Humor
Bartekampen vil bruke humor for å kommunisere viktig og alvorlig tema. Mange vokser bart og andre vil bruke løsbarter. Vi tror dette engasjementet vil oppleves som veldig positivt for deres kunder.

Kontakt
Andreas Hole, prosjektleder for Bartekampen